Webbplatsens överlägg

Vinterförvaring

Båten står på bockar av fabrikatet “Tyresöbocken”. I stort sett en bra bock, nackdelen är att det inte går att efterjustera vart stöttan träffar båten, ibland så kan den ju komma på en av båtens bottenprofilers ribbor och då känns det lite instabilt eftersom den kontaktytan blir väldigt liten. Då vi använder kranbil så går allt ganska snabbt så man måste vara beredd att göra lite slutjusterinagar innan båten släpps ned helt. I värsta fall så använder jag träbitar bredvid ribborna så båten får lite bredare stöttning.   

  

Ställingen består av en så kallad A-ställning av fabrikatet “Noa”. Principen är att benen står på marken framför fören och aktern. Sedan kompletteras dessa med ett antal ben (i detta fall 3 st) som monteras på båtens relingar.

stllning_1  

  

De 2 paren ben fram som är monterade på relingen, de som sitter ganska tätt, är till för att inte snön skall bilda en stor driva där.

stllning_2 

 

Presenningen är 10 x 6 m, det går åt så man kan vika runt kanterna i för och akter så inte snö och regn blåser in där. Gjorde misstaget ett år att köpa 8 x 6 m ett år och då täcker den inte bra. Använd gärna dubbla presenningar, behåll den gamla underst, då det minskar fukt i båten.

stllning_3      

Höjden på ställingen skulle kunna vara ännu högre, det samlas snö främst över HT delen där det är som sämst lutning. Bor dock nära så jag brukar gå ned och ta bort snön vid behov, det är ju alltid bra att kolla till båten vintertid med jämna mellanrum.stllning_4

 

Benet som står på marken förankrar jag med ett armeringsjärn som jag slår ned i marken och sedan låser jag det med ett litet spännband. Alternaivt så kan man ställa en större tunna och fylla med sand.

stllning_5

 

Tog en lång byggregel som fästs ordentligt i bockarna så det sedan går att fästa presenningen även mellan bockarna så det inte blåser runt för mycket. OBS! Notera även att bockarna skall stå på rejäla träplattor, annats så sjunker gärna det smala järnröret ned i marken på våren.

stllning_6

 

Man kan med fördel använda dubbla presenningar, brukar använda den gamla underst. Detta minskar vatten, fukt och kondens att komma in i båten.

stllning_7

 

För att öka chansen att snön inte skall fastna kan man spänna lite extra tampar också.

stllning_8

Häng gärna lite gamla dunkar med vatten, fyll dom inte helt så har det funkat för mig. Detta get ett mycket bättre spänn på allt så snön inte trycker in presenningen.

Ladda batterierna

Ladda också alla batterier, ta sedan bort alla kabelskor till varje batteri, sedan mår dom bäst att stå kvar i båten under vintern när dom är full laddade, mycket bättre än hemma i värmen. Bra att kompletterings ladda dom ifall det blir plus grader någon gång då och då under vintern.

laddabat

Annan konservering…

Vattenpumpen som används för vattenkranarna skruvar man helst bort ifall dom är lätta att komma åt, den kan frysa sönder även ifall man gjort vad man kan för att tömma den och ledningarna, det går fort och man spar ca 1000:- för min frös sönder ett år då jag inte tog bort den.

vattenpump

En sista men viktigt att komma ihåg.

Kulventilen som man stänger av toa tömningen ut i sjön skall öppnas, inte helt utan 50-75% för att förhindra frost sprängning. Öppnas den helt så kan vatten bakom kulan expandera. Se nedan en ventil som börjat spricka.