Webbplatsens överlägg

Säkringsskåp

El ombord är ett kapitel för sig. Man ska inte ge sig på elinstallationer om man inte har kunskap för det. Trots detta är det snarare regel än undantag att samtliga båtägare installerar elektriska apparater själv ombord på sin båt. Man tänker att 12 V är väl inte så farligt, det kan väl inte hända något om jag gör lite fel, etc. Inget kunde vara mer fel. Felaktigt dimensionerade kablar kan fatta eld och så var den semestern förstörd. I mitt fall hade jag elstrul som gjorde att motorn inte alltid startade som den skulle. Men problemet inträffade bara ibland så det var nästintill omöjligt att lokalisera felet.Men något var jag tvungen att göra för att få ordning på elstrulet. Felsökningen underlättades dock inte av att tidigare ägare varit duktiga på att själva koppla in stereo, spolpump till toalett, GPS, m.m. För att koppla in dessa apparater på det befintliga elsystemet hade man använt s.k. sockerbitar. Bakom ratten såg det ut som ett riktigt stort råttbo med en stor mängd kablar. Varje gång man öppnade dörren in till ruffen slog ruffdörren i detta råttbo, vilket heller inte var bra.

Jag började med att byta ut matarledningen som gick från strömbrytaren vid batterierna till en grövre kabel (16 mm2). Jag visste att kablarna var underdimensionerade, eftersom GPS:en har en funktion som varnar för att batterispänningen är låg. Varje gång vi spolade på toaletten så pep GPS:en och varnade för att batterispänningen var farligt låg. Detta även när batterierna var helt fulladdade. Problemet kallas för spänningsfall och uppstår om man har för klena kablar. Nåväl, sagt och gjort, i med nya grova kablar och bort med de gamla. Redan på detta stadium tror jag att jag lyckades lokalisera det egentliga felet. Minuskabeln, eller jorden som den också kallas, var kraftigt oxiderad, se följande bild.

Kabelns kärna är gjord i koppar och ska alltså vara kopparfärgad. Min kabel är alldeles svart av oxider. Den här delen är någonstans mitt i kabeln, det var alltså inte bara vid anslutningarna som det var oxiderat. Men jag tog med mig hela kabeln till en elfirma så gjorde de två nya till mig. En röd för plus och en svart för minus. Det är svårt att klämma fast kabelskor själv på så här grova kablar, därför fick elfirman hjälpa mig med detta. För att klämma fast s.k. oisolerade rörkabelskor krävs specialverktyg som kostar över 1000:-. Jag betalade 100:- för att få det gjort åt mig. Matarledningarna är den tjocka röda respektive svarta kabeln på följande bild.

Jag köpte en säkringsbox på Hjertmans. Den här säkringsboxen har både plus och minusanslutningar, samt anslutning för grova matarledningar. Man drar alltså elen till säkringsboxen och så kopplas alla förbrukare direkt till säkringsboxen. För att kunna montera boxen infälld köpte jag en liten box på SeaSea, den kallas för “inspektionslucka med box”. I den monterades säkringsboxen och på sidorna borrade jag upp en massa hål där jag kan dra igenom kablarna. Jag mätte upp och sågade ut ett hål i väggen vid sidan av förarplatsen, se följande bild.

Sedan var det bara att flytta en kabel i taget från det stora råttboet under ratten. På bilden nedan syns anslutningarna. Den övre delen av boxen är för minus, den nedre för plus. Längst upp i mitten kommer matarledningen för minus och längst ner den för plus. Sedan sitter 12 minusanslutningar, varav jag har använt 9 st. Jag har alltså tre tomma anslutningar där jag i framtiden kan koppla in t.ex. läslampor i ruffen. Längst ner sitter en seriekontakt som jag lödde på min GPS-kabel. Den ska jag ha för att kunna koppla ihop min GPS med en bärbar dator.

Så här ser det ut när skåpet är stängt.

Nedan en liknade förbättrings projekt.

Vi hade problem att få igång spisen, Wallas 800, en gul lampa blinkade vilket indikerade dåligt med ström, men batteriet var nytt och full laddat. Det fanns en säkrings dosa vid aktern och en vid ratten. Tänkte inte göra om allt utan minimerade arbetet med att endast fixa till alla anslutningar som var dåliga, som att använda Skyllemarks grova kablar mellan batterierna samt till de nya riktiga säkrings boxarna.

Lite bilder på hur det såg ut innan.

En liten säkrings “box” där endast röd tråd var ansluten till. Svart gick direkt till varje förbrukaren från batteriet.

sakringar_akter

Tittade man bak på denna säkrings box ser man att inte alla koppartrådar ens kommit ned i kabel skorna. Inte undra på att spisen inte orkade igång.. vem har gjort detta??

sakringar_akter2

Batteriskon, såg ut så här för att alla svarta kablar som gick direkt till varje enskild förbrukaren. Inte så roligt det heller..

batsko

Och framme vid ratten denna fina dragning. Notera även sockerbiten där det ibland kom in 4 st ledare i ett litet skruvhål, även här en del koppar trådar som hänger utanför, kanske inte syns på denna bild dock. Inte bättre här.

sakringar_foren

Så direkt efter upptagningen så tog jag tag i problemet. Drog inte om någon el till förbrukarna som sagt utan klippte helt enkelt bort gamla kabel skon och satte på en ny ordentlig sko där jag såg till att alla koppar trådar kom in, och som ovan, ta en i taget så man vet vart de går. Köpte Skyllemarks färdiga grova kablar och kabel skor från batteriet till en ny säkrings box. Beställde en grov Skyllemarks kabel i rätt längd som går från batteriet till säkrings boxen vid ratten. När jag var klar så fungerade spisen direkt, kylen fungerar också mycket bättre nu.

Satte nya säkrings boxen på en träplatta i aktern på ena väggen. Nedan även en huvud säkring innan den kommer till säkringsboxarna ifall det blir general kortslutning. På bilden även min manuella seperation mellan start och förbrukar batterierna. Använder BOTH när jag kör så båda battererna laddas, sedan när jag lagt till så kopplar jag över brytaren till 2, som är mina förbrukar batterier.

sakringar_akter3

Senaste versionen har jag även monterat ett skiljerelä från CTEK för att separera start från förbrukare, den hanterar också solcellerna.

Här vid ratten, en grov svart in från toppen, en grov röd i botten, resten snyggt anslutet, utan socker bit.

ny_sakringar_foren

Färdigt, och allt funkade direkt, vad skönt..

Det är nu 2-3 år sedan detta gjordes och allt funkar väldigt bra nu mera, väldigt värt insatsen och kostnaden, Skyllemarks kablar kostar en del men det måste vara värt.

ny_sakringar_foren2

Har nu även gjort så vi har 2 st förbrukar batterier och 1 st startbatteri. Med 2 st förbrukare så klarar vi att vara ute ca 3-4 nätter utan att behöva ladda batterierna, det som drar mest är kylen som ju är konstant inkopplad. Funderar på att ansluta en solpanel framöver någongång.