Webbplatsens överlägg

Propeller

Propellrar

Valet av propeller är inte trivialt och påverkar bl.a. köregenskaper, bränsleekonomi och komfort. Normalt sett levereras en utombordsmotor med en standardproller i aluminium som funkar hyfsat för någon form av typbåt. Men om din båt är tyngre eller lättare än den tänkta typbåten kommer motorn inte att fungera optimalt på din båt. Med en för stor propeller kommer båten att kännas tung och seg och kanske orkar båten inte upp i planing med hela familjen och semesterpackning ombord. Då kan det vara värt att fundera över om din propeller är optimal för din båt och motor. Vi har flera goda erfarenheter där medlemmar bytt till en mindre propeller och fått en starkare och snabbare båt.

Flera medlemmar har utryckt önskemål om hjälp med propellerval och därför har denna artikel skapats.

Längre ner i artikeln finns en sammanställning med olika konfigurationer av motorer och propellrar, baserad på info från medlemmarna själva.

Dessutom finns i varje användares profil plats för att skriva in sin propellers data.

Allmänt om propellrar

Propellrarna karaktäriseras främst av deras Typ, Stigning och Diameter.

Typ avser propellerns material, som normalt är stål, aluminium eller plast.

 – Aluminium är den vanligaste typen och är ett bra allroundval.

 – Plast ger ofta något sämre prestanda men bladen kan bytas och justeras (stigning) för att passa motorn.

 – Stål är styvast och ger bästa greppet. (Men också dyrast och ger ett större slitage på växelhuset)

Stigning är “hur långt propellern kommer på ett varv”. Högre stigning ger lägre maxvarvtal och tvärtom.

Diametern anger hur stor propellern är och ligger normalt i intervallet 13-17″ .

PropellerDim

Man kan generellt säga att större diameter ger bättre grepp vid lägre varvtal men är mindre effektiv vid högre vartal. Oftast är dock diametern något som man själv inte kan välja. En propeller av ett visst märke (t.ex. Michigan), som är avsedd för en viss motor (t.ex. Evinrude Ficht 150 hk), har en diameter som är anpassad för just den motorn. Men om man står och väljer mellan två olika propellrar avsedda fär samma motor så brukar de mer racingbetonade propellrarna i rostfritt stål ha en något mindre diameter, typ 1/2-1 tum mindre.

Stigning och Diameter anges i enheten Tum.

 

För att hitta rätt stigning gör man enl.  följande:

1. Kontrollera motorns rekommenderade varvtal vid full gas. Detta hittar man i instruktionsboken.

2. Kör båten på full gas och kolla vad motorn varvar i praktiken. För att se vad motorn varvar med full gas kan man ibland behöva leka lite med powertrimmen. Motorn ska vara upphissad så långt det bara är möjligt utan att propellern tappar greppet eller att båten börjar “galoppera”. (Med galoppera menas att båten beter sig som om det gick sjö trots att det är spegelblankt).

3. Om motorn inte orkar upp i det rekommenderade varvtalet går man ner i propellerstorlek. Om motorn övervarvar vid full gas går man upp i storlek.

4. Propellerns stigning är det man normalt avser när man pratar storlek. Stigningen ändras med 2 tum för varje storlek och varje storlek brukar ge 300-500 rpm skillnad på varvtalet. Om motorns rekommenderade maxvarv är 5500 rpm men du bara får upp den till ca 5000 rpm går du ner en storlek (t.ex. från 15″ till 13″ stigning). Orkar den bara upp i säg 4700 rpm går du ner två storlekar (t.ex. från 17″ till 13″ stigning).

Efter detta skall motorn varva upp till sitt maxvarvtal vid den tänkta belastningen.

Förhoppningsvis har båten då planat ut ordenligt.

Dock ligger man ofta och kör på ett lägre varvtal, marchvarvtal, för att spara bränsle och få en tystare gång. Men om båten och motorn fungerar optimalt på fullgas kommer de också att fungera bra på lägre varvtal.

Tabell: Propellerkonfigurationer

Tabellen är inte klar som ni ser, utan vi behöver alla hjälpas åt att göra den bättre så den kan fylla den vägledning till rätt propeller val som många frågat efter. Meddela styrelsen så lägger vi till data för just din motor.

 

Motor

 

Effekt

[hk]

Motortyp

[2/4-takt]

Propellertyp

[Alu, Plast, Stål]

Dimension

[Diam x Stign, “]

Maxfart

[knop, rpm, st]

Marschfart

[knop, rpm, st]

Honda 100 100 4-takt
Kommentar:
  
Yamaha F100 100 4-takt Alu 13 1/2 x 15 25, 6000 18, 4900
 
Honda 115 4-takt
Kommentar:
Johnson 115
Kommentar:
Mariner 115
Kommentar:
Suzuki 115 115
Kommentar:
Yamaha F115  115 4-takt Stål, 3 blad 13 1/2 x 15 26,5500,1 22,4800,1
23,5500,6 19,4800,6
  Kommentar: Denna stålpropeller (Solas, New saturn) är väl lämpad för denna motor, bland annat bra ax även med många i båten. Med 6 vuxna och mycket bensin i tanken blir dock axet lite sämre.

Aluminium propeller 13 1/2 x 17 går bra med lite last men väldigt dålig med mycket last, dålig ax (detaljerad fakta saknas). Skulle troligen inte orka att plana med 6 vuxna.

 
Suzuki 130 130

Kommentar:

Yamaha 130 130
Kommentar:
Honda 130 130 4-takt Honda Alu, 3 blad 13,5×15 28, 5600, 3 23, 4900, 3
Kommentar: Fungerar bra och orkar fulltank + last
  Ballistic RF 3 stål 13,5×17 32, 5500, 2 23, 4800, 2
Kommentar: Orkar ej plana med last 14, 4200, 4
Honda 135 135
Kommentar:
Mercury 135 135
Kommentar:
 
Johnson 140 140 4-takt
Kommentar:
Suzuki 140
140
Kommentar:
Evinrude 150
150
Kommentar:
Johnson 150
150
Kommentar:
Yamaha 150 150  4-takt RF, Solas HR3, 3 blad

RF, Solas L4, 4 blad

14 3/4 x 18

15 1/4 x 18

?

35, 5100, 2

26, 4400, 3

26, 3800, 2

Kommentar:

Skötsel av propellern

Inspektera propellern varje vår vid sjösättning.

Titta efter skador som jack, sprickor eller skevhet.  Vibrationer på vissa varvtal kan vara ett tecken på detta.

Om det finns skador, tänk på att dessa kan skada drevets lager om det får pågå en längre tid.


© Ryds695klubben 2021