Webbplatsens överlägg

Konservera motorn

Nedan följer en sammanställning av de vanligaste momenten som behöver genomföras för att konservera din motor och kanske lite till.

Det är hämtat från instruktionsboken för en Yamaha 4-taktare, en direktinsprutad 2-taktare, information som finns på nätet om vinterkonservering av utombordare samt information från en märkesverkstad (Yamaha).

Om något inte stämmer eller om någon gör på annat sätt, delge gärna det ni vet så att vi alla kan ta del av det. Hör av er till styrelsen.

OBS! Ryds 695-klubben tar inget ansvar för innehållet i artikeln utan se detta som en checklista som alla kan bidra till genom att rätta eventuella fel eller komplettera otydligheter i.

Det är instruktionsboken för respektive motor som gäller.

Innan du tar upp båten ska bränslet konserveras. Om du har en 4-taktare ska du också byta motorolja och oljefilter.

Följ rekommendationer i instruktionsboken vad gäller val av oljor, tändstift med mera för just din motor.

Vi börjar med Bränslekonservering

Innan du tar upp båten, tanka fullt och häll bränslestabiliseringsmedel i tanken. Dosering enligt förpackningen. Bensin är en färskvara och om du låter bensinen stå i motorn och tanken över en hel vinter börjar bensinen sönderfalla till bland annat fernissa och en gel. Motorn kan då blir full av avlagringar och annat skräp med framtida bränslestopp eller andra fel som följd. Bränslestabiliseringen förlänger bensinens hållbarhet upp till cirka ett år. För att stabiliserat bränsle ska komma in överallt i motorn ska motorn gå minst 20 minuter efter du hällt detta i tanken. Men se upp så att du inte spiller vätskan på den vita gelcoaten med fula missfärgningar som följd. (Dessa är mycket svåra att få bort.) Enligt verkstaden är detta jättebra att göra. Det finns många varianter av bränslestabilisering på marknaden, till exempel Redline SI-1, Evinrude, eller Quicksilver. Helst ska båten vinterförvaras med full tank, då minskar risken för att få kondens i tanken. Fyll på med bensin från reservdunken efter de 20 minuternas körning. Resten slår du i bilen (om du inte har blandat 2-taktsolja i reservdunken) och så skaffar du nytt reservbränsle nästa säsong.

st1

branslestab

Skölj kylsystemet

När båten är uppe ska kylsystemet spolas rent från saltrester och annat. Det är särskilt viktigt med en ordentlig genomsköljning om man har båten på västkusten, men det behövs också i Östersjön och Mälaren. Vänta inte med sköljningen, då kan saltet hinna torka fast, utan gör det i anslutning till torrsättningen. Även de som lämnar in motorn för konservering och vinterförvaring bör göra detta steg, normalt ingår det inte i verkstädernas konservering!

Börja med att ta bort propellern så att ingen kan skadas av den. Sätt på en spolmuff, som finns att köpa i de flesta båtaffärer. Anslut till färskvatten med tryck (vanlig trädgårdsslang funkar bra). Starta motorn, lägg även i växeln så propelleraxeln snurrar. Kör cirka 5 minuter så att kylsystemet sköljs ur ordentligt. Nu blir också motor och drev lite varma, vilket är bra då vi snart ska byta oljan. Kolla att färskvattnet går igenom motorns kylsystem. Det ser du på att det kommer en “skvallerstrålen”. Det mesta av kylvattnet försvinner ur motorn tillsammans med avgaserna, dvs. genom propellern. När man slår på vattnet kommer det att börja rinna vatten nere vid propellern, men om du har en skvallerstråle vet du att kylvattnet passerar genom motorns kylsystem. Motorn får inte köras utan kylvatten, då kan impellern bränna sönder.

spola1

Yamaha-manualen rekommenderar även att spola via en anslutning som man först skruvar bort från motorn och ansluter en trädgårdsslang till istället. Spola i 15 minuter utan att köra motorn står det. Det brukar vara bra att göra som sista steg då det blir ganska blött på marken under. Inte så kul att stå i det när man skall byta olja. Kom ihåg att skruva tillbaka anslutningen till motorn igen för den ingår i kylsystemet

spola2

Mot slutat av körningen med färskvatten, stäng av huvudkranen till bensintanken, men låt motorn fortsätta att gå. Det gör den i minst 5 minuter till ”utan” bensin! Enligt verkstaden är detta bra för att ”släppa på trycket” i bränsleledningarna i och till motorn under förvaringen. Huvudkranen sitter på bensintanken och kan kommas åt via insektionsluckan under bordet i aktern på båten. Vi rekommenderar dock att lufta på hela luckan med jämna mellanrum då många haft stora mängder vatten stående runt bensintanken.

branslekran

Byte av motorolja (endast 4-taktare.)

Denna tömningsplugg sitter på utsidan. En 14 mm hylsa på en kort förlängare till ett spärrskaft funkar. För upp det i hålet på bilden tills den sitter över skruven och lossa skruven. Skruva ut den så rinner oljan ut. Det kan bli lite kladdigt från oljan från det att man hinner få bort skruven, så ha lite trassel i beredskap och ett kärl för att samla upp oljan i. Byt packningen och skruva tillbaka skruven när det slutat att rinna, det slutar aldrig riktigt att droppa… Man kan också suga ur den gamla oljan med en oljebytarpump. Man för in en slang via hålet där oljestickan sitter, sedan pumpas den gamla oljan ur motorn. Denna olja är inte lika lätt att analysera, den brukar vara lite mörk.

Ett tips på kärl. Fråga en restaurang, dom har alltid en del över av plasthinkar med lock i lite olika storlekar. Sedan enkelt köra denna till miljöstationen när man är klar så slipper man göra rent något. En ny hink varje år.

oljeplugg

Byte av oljefilter (endast 4-taktare.)

Detta byts varje gång man byter olja. Har man tur kan man skruva av oljefiltret för hand. Annars behövs en typ större polygrip eller en oljefilteravdragare. Dumt nog så sitter detta filter rakt in mot motorn, dvs. när man skruvar ut oljefiltret så kommer det rinna ut lite olja i “motorrummet”. Därför är det bra att förbereda med att lägga trassel under filtret så att en del olja hamnar där i alla fall. Ett annat knep är att trä en liten plastpåse över filtret innan du skruvar ur det. Då hamnar det mesta av den droppande oljan i plastpåsen och inte i motorn. Men lite oljekladd får man alltid räkna med. Detta torkar du rent med trassel. Avfettning löser upp oljerester och kan användas vid behov.

oljefilter

Packningen på det nya filtret smörjs in med lite motorolja innan det monteras. Då tätar packningen bättre och det lättare att skruva dit och bort nästa gång.

oljefilter_smrjning

Filtret dras åt med handkraft. Skruva tills du känner att det börjar ta emot. Sedan drar du åt 1/4 – 1/2 varv till, inte mer. Annars finns risken att du inte får bort den när det är dags att byta nästa gång.

oljefilter_mont

Fyll på med ny motorolja. Till denna Yamaha motor går det åt 4,7 liter om man byter oljefiltret (eller 4,5 liter utan filterbyte). Oftast finns det märkesspecifika oljor för respektive motor. Dessa är ofta lite dyrare, men å andra sidan är de ofta också anpassade efter hur mycket som går åt till respektive motor. Exempelvis är Yamalube på 5 liter, vilket precis räcker för ett oljebyte. Shells motorolja är på 4 liter, så då måste man köpa två dunkar.

Fyll på lika mycket olja som du tappat ur och kolla oljenivån med oljestickan. Oljefiltret på denna motor rymmer 2 dl, så om du inte har startat motorn så är filtret nu tomt på olja. Oljenivån kan därför vara lite högre än innan du tappade ur oljan. Kontrollera därför även oljenivån efter en stunds körning, när oljefiltret åter är fullt med olja, och fyll på vid behov.

En sak till att tänka på. När du startar motorn nästa gång, kanske på våren först, så kommer motorn att larma för ett lågt oljetryck genom att tjuta eller att en lampa lyser eller blinkar rött. Detta beror på att oljefiltret är tomt och att det tar ett tag innan oljetrycket pumpats upp igen. På Yamaha 4-takt så slutar inte oljevarnaren att blinka förrän man stängt av motorn och startat igen. Se därför till att starta motorn på land, efter påfyllningen, eller gör det i hemmahamnen. Man vill inte åka runt med en blinkande oljelampa på första turen ifall något skulle vara fel trots allt.

oljelock

Byte av växelhusolja

Nu är det dags att tappa ur oljan ur växelhusoljan. Se till att ha ett kärl att samla upp oljan i. Börja med den undre skruven för då rinner det inte så mycket olja förrän den övre skruven tagits bort. Motorn kan vara lite upphissad så rinner oljan ut lättare. Kolla den undre skruven så den inte har några järnspån på sig. Den är magnetisk så den drar åt sig järn så man kan se ifall något börjar slitas felaktigt i växelhuset. Finns det järnspån kontakta en verkstad, det kommer att blir dyrt också! Oljan i växelhuset bör bytas (eller åtminstone kontrolleras) på hösten. Vissa ser detta som en del av vårrustningen, men om man skulle ha fått in vatten i oljan i växelhuset kan hela växelhuset frostsprängas. Ser oljan mjölkaktig ut är det läge att omedelbart ringa mekaniker. Gör man detta på hösten har man ju tid på sig att fixa till problemen.

vxelhus

När det inte rinner så mycket mer olja (det slutar ju aldrig..) och det mesta är tömt så kan man börja fylla på med ny olja. Det görs via det undre hålet. Den övre skruven ska fortfarande vara urskruvad. Det finns en liten oljepump (du hittar den i båtaffären) som man skruvar in i det undre hålet. Motorn ska nu vara i nedfällt läge. Växelhusoljan köper du då på flaska som man skruvar till pumpen (ibland säljs pump och olja i ett paket). Undvik olja på tub, den är mycket svårare att fylla på med. Pumpa tills det kommer olja ur det övre skruvhålet, då är det fullt! Byt gärna packningarna som sitter vid de två skruvarna för oljetömningen. De kan dock vara ett h-e att få tag på för vissa har vi hört. Skruva sedan tillbaka den övre skruven först, därefter skruvar du bort oljepumpen och sätter tillbaka den undre skruven. Lite olja hinner rinna ut ur det undre hålet innan du fått dit skruven, men det är oftast så små mängder att det inte gör något.

vxelhus2

Byte av tändstift.

Skruva bort ett plastskydd. Där under finns 4 tändstift i detta fall som är ganska enkla att komma åt. En speciell tändstiftshylsa behövs dock, som man sedan använder på det vanliga spärrskaftet (samma som vid oljebytet). Det behövs en ganska lång förlängare för att komma in tillräckligt långt så inte spärrskaftet tar i motorn. Ta en i taget så du inte blandar ihop vart varje tändhatt satt. Spraya konserveringolja direkt i cylindern om du inte kört fogging oil enligt tidigare. När alla cylindrar har fått en oljedusch så vrider man på svänghjulet så att cylindrarna rör på sig. Då sprids konserveringoljan i hela cylinderutrymmet. Vrid gärna på svänghjulet när du är nere och tittar till båten under vintern. Vid återmontage av tändstiften dra inte åt dom för hårt, skruva in för hand tills det tar stopp, dra sedan 1/4 till 1/2 varv till med verktyg. Lägg lite CRC6-66 på gängan innan du monterar dom.

tandstift

Vissa kan analysera motorns kondition genom att titta på hur det gamla stiftet ser ut. Om stiftet är vitt så är det inte så bra (kontakta verkstad). Är man ingen motorexpert bör man åtminstone jämföra alla stiften så att dom ser lika ut. Nedan ett gammalt och ett nytt tändstift. Titta i instruktionsboken så att du köper rätt stift samt kolla elektrodavståndet. De nya stiften hade exakt 1,1 mm som det ska vara på denna motor.

tandstift2

Diverse smörjning

Fetta in propelleraxeln, ganska kletigt. Samma fett som användes till fettnipplarna kan användas, bara fettet är vattenfast. Propellern kan sitta fast ordentligt om den inte tagits av på några år. När man kör på grund vill man kunna få av propellern och byta till en reserv utan att behöva ta fram storsläggan ute i favoritviken. Tar man bort propellern och fettar in propelleraxeln ordentligt blir det betydligt enklare att byta propeller vid grundkänning.

proppfett

propelleraxel2

Smörj alla smörjnipplar du hittar. Det finns även 2 stycken inne i motorn som smörjer öppningen av kåpan. Till detta behöver du en speciell pump och nippel. Pumpa in så mycket fett att det börjar tränga ut på de axlar du smörjer. Man kan ibland se lite vatten som kommer först. Fortsätt att pumpa tills det kommer lite överflödigt med fett där det tränger ut. Torka bort det överflödiga, oftast gamla fettet, men lämna lite kvar som skydd. Smörj även toppen på de två rostfria pinnarna som tar emot motorn när den fälls ned.

marinfett

fettpump

smorjnipplar

Fortsätt med lite allmän smörjning av alla rörliga delar du ser, som gas, växel, startmotor, med CRC 6-66 Marine.

Startmotorn skruvar du lite för hand så den lyfter sig. Då kan man smörja ytan under så att den får en liten uppsmörjning så den lättare kan röra sig upp och ned.

Lite allmänt korrosionsskydd. Enligt CRC 6-66 kan den användas även för detta ändamål. Här är en annan sprayflaska som är gjord mer specifikt för korrosionsskydd. Spraya ett tunt lager runt hela motorn, passa dock så INTE kamremmen får denna olja på sig!! Främst är det skruvar och elanslutningar som ska skyddas.

666

startmotor

Kolla bränslefiltren

Byt och kolla om det finns vatten i bränslefiltren. På 695-an sitter det ett stort och lättåtkomligt bränslefilter i ankarboxen på babords sida, den skall man också kunna dra loss för hand och byta till ett nytt. 10 micron är viktigt att det är. Dessutom finns det en i motorn. På ex Johnson FICHT har bränslefiltret i motorn en sensor som känner av om det fanns vatten i. Då går det inte att starta motorn. Båda bränslefiltren bör tömmas så att det inte finns vatten i dem och de måste också bytas regelbundet, tex. vartannat år, ett i taget eller så. På en Johnson FICHT är man tvungen att fylla det stora filtret med bensin innan man skruvar. Annars blir det för mycket luft i systemet och motorn kan stanna efter srund. Normalt klarar en bensinmotor av att lufta sig själv, men konstruktionen med dubbla bränslefilter, varav det stora egentligen är överdimensionerat för motorn, ställer till det. Vid montering av det nya bränsle filtret gör på samma sätt som olje filtret, lägg lite motor olja på gummipackningen, dra endast åt för hand. När motorn startas på våren så kolla så inget läcker.

branslefilter

Häll upp bensinen från bränslefiltret i en glasburk för analys. Titta efter skräp eller vatten. Filtret har även en vattenseparerande funktion. Här är det näst intill helt rent och inget vatten.

branslekoll

Hur ser man då ifall man har vatten i tanken? Hällde några droppar vatten från kranan direkt i glasburken och då syns vattnet tydligt på botten.

OBS! Ser ni vatten så är det mest troligt att det kommer från en dålig packning i tanklocket, så byt tanklock eller packning regelbundet!!

vattenibranslet

branslefilter2

Byta offeranoder

Byt offer anod vid behov, ganska lätt att byta, byter varje år då den ser ut så här. 4 skruvar skall bort, ett år gick dock bult skallen av, lyckades med en Dremel att fräsa ur ett spår i det gods som var kvar så en vanlig skruvmejsel kunde användas. Tur att man har källaren full av dessa verktyg. Så byt även skruven med jämna mellanrum!

offeranod

Impellern ska normalt bytas ca vart 5:e år eller 100 timmar. Detta ingår normalt inte i den service som verkstäderna gör utan man måste själv be dem om det vid behov. Men det går att byta själv, ur stöld hänsyn så moterarar jag ned drevet under vintern, och då har man tid att byta impeller. Behövs lite mer mekar intresse då det kräver lite special verktyg.

impeller

Nu är man klar!

kronblom