Webbplatsens överlägg

Batteriindikator

Ett 12V-system ska aldrig ha lägre spänning än 12V, då kan batterierna förstöras. Normalt laddar man med 13,6V men så fort batteriet belastas sjunker spänningen till strax under 13V om det är någorlunda nytt. Ett äldre batteri kan sjunka ner till 12,5V när det är fulladdat och belastas, vilket är ett tecken på att batteriet börjar bli gammalt och inte kan ta emot laddning lika bra som när det var nytt. I takt med att man förbrukar energi ur batteriet faller spänningen och som en tumregel kan man använda att 13V = fulladdat och 12V = tomt. Batteriet på bilden nedan har en spänning på 12,55V, vilket innebär att det har drygt halva sin kapacitet kvar. När spänningen faller ner mot 12,1-12,2V är det dags att ladda batterierna. Man kan så klart kolla sina batterier med en lös voltmätare, men det brukar vara svårt att komma åt batterierna så det är en stor fördel att ha en voltmätare fast monterad i båten. Om någon förbrukare belastar batteriet, till exempel spisen startas eller om kylen går, så sjunker spänning temporärt så man måste kolla lite då och då för att få en korrekt uppfattning om statusen på batteriet. Batteriindikatorerna är placerade på väggen vid soffan bak. Då sitter den nära batterierna så att eventuellt spänningsfall blir minimalt. Hade voltmätaren varit placerad framme vid ratten så är risken att ett spänningsfall gör att den inte visar helt korrekt.

I det här fallet finns två batteriindikatorer installerade. Mätaren till vänster är från Kjell & Co, kostade inte ens 100:-. Det krävs dock att man löder om lite för att den skall användas till ett 12V-system. Det finns med en bra beskrivning, men det krävs lite vana att hantera en lödkolv på en liten yta. Den visar aktuell spänning på antingen mina två förbrukare eller på startbatteriet via en vippbrytare på baksidan. Den visar spänningen med två decimaler vilket är jättebra för att se vart det är på väg.

Voltmätaren drivs av ett 9V batteri. På denna bild visar den “LOBAT” då det är dags att byta 9V batteriet, det batteriet håller dock en säsong. Till höger sitter en C-TEK laddningsingång för att ladda förbrukarbatterierna. Även denna har en indikator som visar hur mycket kapacitet batterierna har kvar. För att ladda startbatteriet så måste laddaren anslutas direkt på batteriet. Samma snabbkoppling finns där men utan indikator. C-TEK varianten är lite grov men funkar ändå tillfredsställande. Detta är en mycket bra och billig förbättring, framför allt ifall man vill ligga ute i naturhamnar några nätter. När batterierna börjar åldras får man också en indikation på detta via voltmätaren.

batindikator

 

Boxen (också från Kjell & Co) där voltmätaren är kopplad och kablarna från batterierna anslutna. Vippbrytare till höger för att välja vilket batteri som ska kollas. Längst ned en liten lucka som man öppnar för att byta 9V batteriet.

batindikator2

Någon som installerat någon liknande eller kanske de mer avancerade modellerna som även mäter hur mycket du förbrukar just nu och vad du har kvar? hör av er till klubben i så fall.

Här en variant som heter BATTMAN, pris ca 3000:-

batindikator3

eller denna från Skyllermarks, pris ca 2000:-

batindikator4

Idag är det en C-tek batteri mätare.