Webbplatsens överlägg

Kapellknappar

Här är en bild på en av mina kapellknappar, den knapp man sätter fast kapellet i. Den här typen av kapellknapp kallas för “Norska knappen”.

 

Dessa knappar har en förmåga att börja lossna med tiden, vilket beror på att de är skruvade direkt i plasten. När man fäller upp och ner kapellet rör sig dessa skruvar och börjar sakta men säkert “äta upp” plasten. Man kan försöka dra åt skruvarna, vilket kan fungera ett tag, men snart börjar de lossna ännu mer. Nästa steg brukar vara att man letar efter en grövre skruv eller så försöker man fylla hålet med en plastplugg eller liknande. Tyvärr funkar ingen av dessa metoder särskilt bra, det är i alla fall min erfarenhet. Det kan hålla ett tag, men snart känner man att knapparna börjar lossna igen. Vad ska man göra åt detta?

Jag har valt att skruva fast de utvändiga knapparna till akterkapellet med skruv, bricka och mutter. Man tar bort den gamla, spetsiga skruven och borrar eventuellt upp hålet så att man kan få igenom en hel skruv. Sedan skickar man in en person för att hålla emot på insidan. Lite sika-flex är bra i hålet för att förhindra att fukt tränger in. På insidan sätter man en bricka, gärna en relativt stor sådan, och så dit med en låsmutter. Vill man vara extra säker på att muttrarna inte ska gänga upp sig kan man droppa på lite gänglim på skruven. Skruvandet görs med fördel från utsidan. Använd gärna en skruvdragare så att det går fort. Det är nämligen inte så roligt för den som sitter på insidan och håller emot med en fast nyckel. Be inte någon med minsta klaustrofobiska anlag att hjälpa dig med detta. När du är klar kan du trösta dig med att du inte behöver bry dig om dina kapellknappar på många år. Så här ser tre av mina kapellknappar ut från insidan.

Bilden kanske ser lite konstig ut, men det beror på att jag fick sticka in kameran i stuvutrymmet i aktern för att ta bilden. Bilden är alltså tagen nedifrån, tittandes upp mot kapellknapparna. Det är de tre skruvarna med mutter och bricka mitt i bilden som är insidan av mina kapellknappar. Förra sommaren skruvade vi fast de knappar som sitter på styrbordssidan och målet är att få till de på babordssidan denna sommar. För att ta sig in så att man kan skruva dit muttern och hålla emot med en fast nyckel kan man skruva bort hurtsen under styrbordssätet och krypa in. Eller så kan man gå in via stuvutrymmet längst bak i aktern. Eventuellt måste man nyttja båda dessa ingångar.

Tyvärr kan man inte använda denna metod för att få dit de tre knappar som sitter på varsin sida av insidan av hardtopen (fortfarande avseende akterkapellet). Eftersom hardtopen är tillverkad av två delar som limmats ihop kan man inte sätta en mutter på baksidan. Vad man kan göra är dock att använda en s.k. Mollyexpander eller Molly-plugg. Dessa brukar man använda när man ska skruva fast något i en gipsvägg. Det är alltså den där typen av plugg som fläks ut på baksidan när man drar åt den som jag pratar om. Man börjar med att ta bort sina kapellknappar och borrar upp ett 8 mm hål.

 

På bilden ser ni också rester från gamla försök att lösa problemet, i mitt fall har man försökt limma fast knapparna och det är rester av gammalt lim som syns runt hålet. Detta rengjordes med aceton innan jag körde in Molly-pluggen. Jag använde mig av det särskilda verktyg som finns för att klämma pluggen. Min erfarenhet är att det inte brukar funka så bra att skruva fast dem, särskilt inte då jag böjde tillbaka de två fästpiggar som finns på pluggen. Så här såg det ut när jag hade klämt fast tre Molly-pluggar.

 

De här pluggarna sitter som berg och kommer definitivt inte att röra på sig i framtiden. När pluggarna är fastklämda fungerar dessa som en mutter och det är bara att skruva fast kapellknapparna i pluggarna. Så här blev det när det blev klart.

 

Molly-pluggen syns nästan inte eftersom den täcks nästan helt av kapellknappen. Det enda som återstår för min del är att köpa nya rostfria, försänkta skruvar. De skruvar jag hade var lite för korta så jag satte fast knapparna provisoriskt med Molly-pluggens icke-försänkta skruvar. Molly-pluggar finns i olika storlekar. Den jag köpte heter 4/14 E. Den är avsedd för material med en tjocklek mellan 3 och 14 mm. Perfekt för den här monteringen med andra ord. Plasten är nämligen ca 6 mm tjock. Den enda nackdelen jag kan se med Molly-pluggen är att den är gjord av förzinkad stål. Knappen och skruven är gjord i rostfritt. Det finns alltså en liten risk att pluggen, som är gjord av en mindre ädel metall, kan komma att rosta i framtiden. Framtiden får utvisa hur det blir med den saken. Knapparna sitter som berget i alla fall.

 

Har även med framgång använt Mutternitar (eller blind mutternitar), då behöver man inte borra upp hålet så stort, bara lite större än det trasiga hålet. Detta vektyg kan köpas på Jula, Biltema etc om man inte vill lägga massa pengar.

 

Färdig att bara skruva in knappen.