Webbplatsens överlägg

Värmare

En värmare är oslagbar på våren och hösten. Det brukar ju bli rätt kallt och rått om nätterna i maj och september. Dessutom blir det ganska fuktigt i en båt när det regnar. Då kan en riktig värmare göra underverk. Den torkar upp i båten på nolltid. Många Ryds 695-or har en Wallas-spis med fläktlock som fungerar som en värmare. Den ger visserligen en del värme, men går ändå inte att jämföra med en riktig värmare. Exempelvis går det inte att få någon värme i ruffen med fläktlocket.

Om man ändå skaffar en värmare gäller det att inte underdimensionera. En Wallas 1800 är perfekt för vår båt. Den har två utblås så att man kan få värme både i kabinen och i ruffen. En värmare låter alltid en del, främst i form av att bränslepumpen tickar när den pumpar upp bränsle. Därför är det bra att montera värmaren så långt akterut som möjligt. Här är ett exempel på placering.

 

Den här värmaren är alltså placerad i stuvutrymmet längst bak i båten. Notera dock att detta är en Wallas 1300 som visade sig vara för klen för båten. Här är en principskiss över installationen.

 

Man monterar alltså värmaren längst bak i båten, t.ex. på styrbordssidan. Sedan drar man den ena varmluftsslangen kortaste vägen till ett utblås i kabinen.

 

För att också få värme inne i kabinen drar man varmluftsslangen i utrymmet innanför hurtsen under förarsätet och vidare under toaletten in till ruffen. Slangen kommer då fram genom stuvfacket i ruffen.

varmare4.jpg

 

varmare5.jpg 

 

Wallas 1800 går att köra i två lägen, hel- eller halvfart. Man kan också koppla in en termostat, som då växlar mellan hel- och halvfart. Den här termostaten är inköpt på ELFA.

varmare6.jpg

 

Så här kopplar du in termostaten.

varmare7.jpg

 

Här är bilden från termostatmanualen.

varmare8.jpg

 

Det kräver en del jobb och kostar ganska mycket. En Wallas 1800 kostar idag runt 9.000 kronor. Sedan tillkommer kostnader för varmluftslang, utblåsventiler, skorsten, termostat, m.m. Men det kan förlänga båtsäsongen avsevärt.