Webbplatsens överlägg

Toatömning

Installera toatömning via sugstation.

Orsaken till projektet var att det kommer en lag till sommaren 2015 om att toaavfall inte får skickas direkt ut i sjön utan måste tas om hand.

“Båtar byggda från och med 2006, med fast intallerad toalett, skall vara försedda med hålltank och en anslutning på däck för sugtömning av toalettavfall – enligt ISO 8099:2000, ”System för uppsamling av toalettavfall”. (från skrift 

Samtidigt krävs av alla fritidsbåtshamnar att de tillhandahåller möjlighet att att tömma hålltanken på miljövänligt sätt, och med utrustning för sugtömning.  

 

Någon som har gjort en liknande installation men med en septitank istället så sänd gärna in det materialet så vi kan uppdatera denna artikel med det. 

 

Det är väldigt trångt och inget lätt arbete, i alla fall inte som jag har det, en porta potti variant, d.v.s. jag har ingen separat septiktank

Toatming_8

 

 

För att komma åt och jobba med detta så måste man plocka bort förvaringsskåpet under förarsätet, eller kanske kylen som vissa har där..

Toatming_1

 

 

Jag kom fram till att det är en väldigt liten yta på skrandäcket där man kan sätta anslutningen till däckstömningen.

Orsaken är att det är trångt under skarndäcket. Se bild.
Vad man ser på bilden är:

1, Hela kabelstammen från aktern till förarplatsen. Man ser hur alla kablar kommer ut här ur ett stort rör + ett litet, så från här och akter över skall man inte borra hål.

4, Är väggen in till toan, man vill ju inte ha en tjock tömningskabel synlig inne på toan. Detta gör att det inte blir så stor yta kvar att välja var hålet i skarndäcket kan sitta, man vill gärna ha marginal till kabelstammen också.

2, Lite av hålet jag borrade från utsidan på skarndäcket syns här. Se senare exakt var jag tog det, men den kom bra där.

3, ca 10cm under hålet 2, så kommer inredningen från toan som går en liten bit till efter väggen 4, den måste man också borra upp, och det var inte lätt, kanske med rätt verktyg kan det gå lättare, men jag fick upp ett ganska stort hål till slut. Extra svårt blir det eftersom den ytan inte är plan utan har två nivåer.

 

Toatming_2

Här ser man T-korset jag satt dit. Röda pilen visar återigen inredningen från toan som fortsätter, nackdelen blir att det finns ingen flexibilitet i höjdled, här går röret just under. Hade trott att jag kunde skjuta upp nya tömningsröret genom hålet jag borrade uppe på skarndäcket och där montera på röret, slangklämman, och sedan trycka tillbaka, men det går inte, utan den måste monteras innan den går ned i hålet uppifrån. Då måste man montera den på T-skarven uppåt i detta trånga utrymme istället, det går men det är trångt. Monteringen av T-skarven på den raka biten, de två skarvarna på var sida, kunde jag montera lite enklare, då kunde jag dra allt akterut där det är mer plats.

Toatming_3

Från toan ser det ut så här nu när slangarna är på plats. Slangen till vänster är avluftningen.

Toatming_4

Tömningsventilen på skarndäck. Just till vänster om däckstömning på denna bild (akter ut) så är det en slät yta, den är även lite böjd så det passar inget bra att sätta den där. Så jag satte den just beredvid denna släta yta mot fören. Man kan ju anta att alla våra båtar är lika men det är värt att kolla innan man börjar borra. Har inte skruvat fast locket då jag saknade skruvar och Sikaflex som jag skall ha för att täta med.

Toatming_5

Har kvar sjötömning också ifall man skulle behöva använda den. Sitter vid förarplatsen

Toatming_6

Så här ser det ut, måste öppna ventilen bak före tömning (ut i havet i nödfall).

Toatming_7

Klart.

Locket till inspektionsluckan skall tillbaka, hade ingen nytta av att öppna den.

Toatming_8