Webbplatsens överlägg

Teakdurk

Som standard levererades båten med en matta på durken både inne i ruffen och ute i kabinen. Ett trägolv är i mitt tycke betydligt snyggare och ger en helt annan känsla i båten. Ett trägolv är också enklare att hålla rent eftersom det bara är att plocka fram 12 V-dammsugaren och suga rent. Som originaltillbehör fanns ett trägolv att köpa direkt från Ryds. Durken levererades i form av tre bitar till kabinen, en bit till fotpallen på babordssidan och en bit till ruffen. De olika bitarna är sedan skruvade i plasten under durken. Satsen fanns i två varianter, en teak med svart nåt, se följande bilder.

 

Det fanns också en sats bestående av teak med en vit nåt, se följande bilder.

Tyvärr finns dessa golv inte längre att köpa från Ryds. Jag satsade därför på att göra mitt eget trägolv. I första hand ville jag ha ett trägolv inne i ruffen. Jag köpte 6 mm tjock durkplywood på Palms Båt & Byggmarknad i Tyresö. Det finns durkplywood i olika tjocklekar, 6, 12, 15, eller 18 mm tjock. Det som skiljer dem åt är hur tjockt den bärande plywooden är. Teakfanéren som är limmad på plywooden är lika tjock, ca 2mm, på samtliga skivor. Eftersom durklaminatet skulle läggas på en durk som i sig var bärande valde jag den tunnaste plywooden (6 mm). Den är lättast och det är ju onödigt att släpa på extra vikt.

 

En skiva durkplywood är ca 2,40 meter lång och 1,20 meter bred. Hos Palms Båt & Byggmarknad kan man köpa halva skivor på både bredden och längden, dvs. 2,40 x 0,60 meter eller 1,20 x 1,20 meter. Det senare alternativet passar precis för att anpassa till durken i ruffen. På alla andra snickerier jag besökte kunde man bara köpa en hel skiva eller 1/4 skiva, dvs. 1,20 x 0,60 meter. Palms har för övrigt mycket trevlig och kunnig personal, så det är värt att besöka dem om man ska lägga någon form av trägolv. För att få in skivan i bilen bad jag dem kapa dem så att den stora biten blev 0,80 x 1,20 meter, med nåten i längsgående riktning. Detta gjorde Palms utan extra kostnad.

Jag började med att malla upp durken i ruffen med papp. Genom att markera med penna och klippa fick jag en pappersmall. Det är dock svårt att få en exakt passning med pappen, eftersom övergången mellan durken och båtens sidor är rundad. Därför sågade jag först ut en mall i masonit som är styvare. Dessutom är masonit betydligt billigare än ädelträ. Det gör inte så mycket om man skulle göra fel med andra ord. Från min masonitmall ritade jag på min durkplywood och så var det bara att ta fram sticksågen. Jag sågade någon millimeter utanför markeringen och använde en excenterslip för att slipa mig ner till markeringen. Det är rätt mycket jobb med tillpassningen, man måste fasa ur plywooden på undersidan för att få en snygg passform mot båtens avrundningar. Det blev ett antal turer till båten för att få till en bra passform. Så här ser min nya teakdurk ut.

 

Den högra biten ska ligga på durken inne i ruffen. Det blev en del spill över så jag passade också till en bit som ska ligga på fotpallen vid passagerarsätet på babordssidan. Det är den vänstra biten på bilden ovan. Innan man limmar fast sitt golv måste det skyddas mot vatten. Det räcker inte att bara lacka durken. Lacken släpper igenom fukt och så förstörs laminatet. Jag följde Palms rekommendationer och epoxibehandlade alla bitar. Det ligger alltså tre lager genomskinlig epoxi runt alla skivor, dvs. både på över- och undersidan samt på alla kanter. Efter tre lager epoxi slipade jag ytan lätt för att få den så jämn som möjligt. Sedan la jag tre lager klarlack för att få ett bra slitskydd. Har man epoxibehandlat sina skivor ska de vara så vattentäta att de kan ligga i vatten utan att bli förstörda.

 

Efter epoxibehandling och lackning limmade jag fast mina skivor. Jag valde ett marinlim från Casco som både limmar och tätar. Detta lim ska alltså förhindra att vatten tränger in under skivorna. Runt alla kanter har jag lagt en sträng med silikon för att inget vatten ska komma in vid sidorna.

 

Som ni kanske sett på andra ställen har jag två stuvutrymmen under durken i ruffen. För att underlätta öppningen av luckorna har jag fällt in mässingsbeslag i dem.

 

Här är den bit som jag gjorde till fotpallen på babordssidan.

 

Inne i ruffen funkar det bra med teaklaminat, eftersom det är relativt torrt inne i ruffen. Det är i alla fall ovanligt att det läcker in vatten i ruffen. I kabinen är det däremot ganska vanligt att det läcker in vatten. Kapellet håller inte helt tätt, det läcker in vid fönsterrutorna och rinner ner på durken, m.m. Då är det ingen bra idé att lägga teaklaminat i kabinen, eftersom den underliggande plywooden inte är särskilt tålig mot vatten. Då är det bättre att lägga ett riktigt nåtat teakgolv, som klarar vatten betydligt bättre.

teakdurk9

 

Förutom att tåla vatten bättre än ett teaklaminat är det fantastiskt snyggt också!. Här är en bild till.

 

I den här båten har man lagt riktig teak även inne i ruffen. Inte heller fel. Synd att det knappt syns på den här bilden.

 

Till sist några ord om när det går fel. Måste man epoxibehandla sitt golv? I ruffen kanske det skulle funka ändå, eftersom det inte kommer in något vatten där. Men om man lägger teaklaminat i kabinen ska man definitivt epoxibehandla det. Laminatet är inte särskilt vattentåligt och i ruffen läcker det ofta in lite vatten. Om man limmar sitt golv kommer det inte in något vatten under laminatet, men man ska i alla fall epoxibehandla hela laminatet, ovan- och undersida och framförallt kanterna suger vatten. Här är ett exempel på vad som händer om man inte epoxibehandlar sitt golv.

 

Det här teaklaminatet höll alltså inte ens i fem år. Det var lackat i fem lager och skruvat i durken. Men det var inte limmat så vatten hade trängt in under laminatet och förstört lacken och till slut blev det vattenskador även i laminatet. Teakplywood är ganska dyrt så jag tror det är värt att lägga några hundralappar på epoxi om man köper ett teaklaminat. Det är ju synd att ett så fint golv blir förstört efter knappt fem år. Vill man snåla in på epoxin skulle jag rekommendera att man lägger skivorna löst i ruff och kabin, möjligen med kardborrband på undersidan. Då kan man ta bort sina skivor och lägga in dem i ruffen när man inte är i båten. På så sätt slipper man råka ut för sådana här otrevliga överraskningar.