Webbplatsens överlägg

Motorramp

Tycker du att det låter för mycket om din motor när du kör? Tycker du det är krångligt att gå från ena sidan av båten till den andra när du knäpper kapellet längst bak? Vill du att tre personer ska kunna sitta bak i båten under färd och fortfarande ha någon form av sikt framåt? Behöver du någonstans att ställa kaffekoppen eller groggen när du och din respektive sitter på varsin sida av båten, vända akterut och med fötterna vilandes på var sin badbrygga, njutandes av den fantastiska solnedgången? Då kan en motorramp vara precis vad du behöver! Vet inte om jag gillar namnet “motorramp”, så om någon har ett bättre namn på lager så kan jag tänka mig att ändra. Låt oss börja med en principskiss över placeringen.

 

Det handlar alltså om att sätta upp en ljudisolerad ramp mellan de två stuvutrymmena i aktern, vilket minskar motorljudet. Då underlättas passager i aktern och det går att ställa grogglas eller kaffekoppar på den. Dessutom kan en tredje person sitta på den när du kör båten (de andra två sitter redan på varsin tamp/ankarbox). Man ser ju inte så mycket framåt när man sitter i aktersoffan. Frågan är var man håller i sig, men det går säkert att lösa det också. Hur som helst, här är en sådan motorramp i trä, riktigt snygg sak för övrigt.

 

Så här ser den ut inifrån.

 

Här är ett par bilder från Per Lagerlings båt med en liknande motorramp. Pelles kallade motorrampen för en “fikabräda”.

Lars Nyström är numera ägare till den här båten. I samband med klubbträffen på Asknäs Krog och Birka passade jag på att ta lite fler bilder på motorrampen. Notera för övrigt fästet för jollemotorn på badbryggan på babordssidan.

 

Motorrampen är gjord i vitlackad trä, liknande de hyllplan man kan köpa på IKEA. På undersidan sitter motorrumsisolering, som är 2-3 cm tjock och kan köpas på vilken båtaffär som helst (se t.ex. Watski, sök på motorrumsisolering). På utsidan av vardera ankarbox, dvs. in mot motorbrunnen, sitter en trälist som motorrampen vilar på.

 

Lars Bergkvist har gjort en liknande motorramp i trä.

 

Rampen vilar på ett par aluminiumprofiler.

 

Lars ramp är vikbar, vilket gör att han kan hissa upp motorn med rampen ihopvikt.

 

Staffan Bergling lät tillverka en motorramp i plast. Han gjorde den mer huvformad och kan därmed tilta upp motorn utan att behöva vika ihop eller ta bort rampen. I detta fall är det kanske fel att benämna konstruktionen “motorramp”. Jag skulle nog kalla det för en motorhuv. Men den viktigaste funktionen är, precis som med ovanstående varianter, att dämpa ljudet. Enligt uppgift funkar detta utmärkt, ljuddämpningen på insidan av motorhuven gör att motorn inte mullrar lika mycket eller lika vasst.

  

  

Tomas Brännström gjorde en egen ritning som han gick med till en mekanisk verkstad som jobbar i rostfritt. De svetsade ihop motorrampen. Matchar snyggt till badbryggan som också är special beställd med egen ritning.

Motorrampen gör att de kunnat använda akterdelen som “solbädd”. Planerar att ljudisolera den nu under våren för att få ned motorljudet då man kör. Mer bilder kommer till våren.

ankare11

ankare13