Mitt säsongsavslut 2011

Lilla_Varholmens_kran

Jag var första båt som Stig fick lyfta denna höst vid Lilla Varholmens kran.

Lilla_Varholmens_kran

Det kändes lite trist när jag svängde in och förtöjde under kranen i denna söndagsmorgon för att avsluta båtsäsongen i sjön och plocka upp båten.

Sista_turen 07.00

Den sista turen kändes lite vemodig, för det var fint väder, jag var nästan ensam i skärgården (vid 7-tiden) och det kändes fel att ta upp båten redan den 4:e september.

Som vanligt alltså!!

Men, den rationella sidan inom mig sa tydligt:

– Ingen ide att vänta med upptagningen, du vet hur det blir:

  När det väl blir dags så blir det kallt, bråttom och mörkt och inte alls trevligt.

Så, bara att ta upp medans det finns tid och det är väder alltså!

Knixigt

Först trixa in den på infarten, sen tvätta rent och sist konservera motorn.

Men, hela söndagen fick jag ägna åt att tvätta båten.

I strålande sol låg jag på rygg under skrovet och skrapade havstulpaner eftersom jag har gett mig tusan på att inte använda norsk bottenfärg om det går (jag tror att det är miljövänligare så) .

Ja , jag vet, högtryckarn fixar det normalt, men min är “lite klen” (eftersom jag snålade vid köpet) om man säger så, så det var bara att skrapa på.

Som tur  är doftar det gott om skrovet när botten precis är upptagen, tång, sjögräs och hav.

Träningsvärk dan efter kom som ett brev på posten, men jag får skylla mig själv  för att jag inte motionerat under sommaren alls.

Oljebyte

Motorkonserveringen gick i alla fall kvickt, var bara att varmköra, pumpa ur och i med ny olja i vevhus och växelhus. Lite konserveringsolja på lämpliga ställen så var det klart.

Sammanlagt denna sommar var vi ute med båten 5 gånger. 

Mer hann vi inte. Betydligt mindre än förra  året, men ok med tanke på väder och möjlighet att hinna med.

Men de gångerna var i alla fall  härliga.

Listan med grejer att fixa med innan nästa säsong har vuxit i sommar:

  • Laga kapellet: 
    Det sjunger definitivt sjunger sista versen. Det är original men sömmar och täthet är inte ok. Sist lyckades jag riva upp en söm när jag försökte dra upp dragkedjan på babord sida.
     
  • Täta rutor och kapell. 
    På en av sommarens sista turer “fastande” vi i en rejäl regnby och blev sittande under kapellet och fikade. Regnet vräkte ner och då upptäckte vi hur vattnet tog sig in via kappelbågarna och rutornas under kanter. Dessutom så har det alltid dragit sig in vatten precis i ändan av sidoglasen vilket jag försökt styra bort med Sikaflex utan att lyckas särskilt bra. Kapellet släpper in vatten via kapellbågarna. Förmodligen impregnering som inte funkar.
     
  • Nya lanternor: Lanternorna har spruckit på båda sidor och behöver bytas.
     
  • Öka fotutrymmet vid ståplatsen. Detta är något jag gärna vill förbättra så att det är bekvämare att stå upp när man kör. Får se om jag vågar sätta sågen i plasten ….
     
  • Byta bottenfärg (om det finns något bätre.) Och samtidigt rätta till vattenlinjen Ler

Så, nu återstår det “bara” att täcka den och sedan pyssla på.
 

För att pyssla med båten är för mig den kanske roligaste delen av mitt båtägande.

 

 //Patrik i Torslanda

 

PS: Till min hjälp finns mycket info på hemsidan så jag slipper fundera ut allt själv. Suveränt, eller hur! DS