Webbplatsens överlägg

Kylskåp

När jag köpte min båt ingick en enkel, s.k. thermoelektrisk kylbox. De drivs via ett cigarettändaruttag, men har ett stort problem. De drar ström så det bara skriker om det. Jag mätte förbrukningen på den, som uppgick till nästan 6 A (ampere). Om man har ett förbrukningsbatteri på 75 Ah (amperetimmar) innebär det att när batteriet är sprillans nytt och fullt toppladdat, så drar kylboxen slut på batteriet på 75/6=12,5 timmar. Om batteriet dessutom har några år på nacken och den enda laddningen man har är från motorns generator så kan batteriet ta slut betydligt fortare än så. Visst, det finns thermoelektriska kylboxar som funkar hyfsat, men kompressormatade brukar vara betydligt strömsnålare.

Vi köpte därför ett 49 liters kylskåp av märket Isotherm. Vi valde en som har en s.k. ASU-funktion (automatic start-up). Detta innebär att när man har tillgång till fri ström, dvs. både när man kör och när man har landström inkopplad, så känner kylskåpet av detta och sätter igång och jobbar för högtryck. Den lagrar alltså kyla genom att frysa ett antal kylklampar i kylskåpet. När man sedan stannar båten eller kopplar ur landströmmen börjar kylskåpet att hålla kallt genom att ta kyla från de nedfrysta kylklamparna. De första 12 timmarna drar kylskåpet därför nästan ingen ström alls. Därefter börjar den ta ström från batteriet för att hålla kylan, men förbrukningen är endast 0,5 A i genomsnitt. Med ett sprillans nytt, fullt toppladdat batteri klarar man sig alltså 12 + 75/0,5 = 162 timmar!!! OK, detta gäller bara i teorin, i praktiken tar man ju ström till annat, batterierna tappar en del kapacitet med åren, osv., men det är inga problem att klara en hel helg utan att ladda batterierna.

 

Ovanför kylskåpet finns en kontrollpanel där man kan ställa in kylan och reglera ASU:n. Det är den till vänster (den till höger är till spisen).

Per Lagerling satte ett Coolmatic (RD-050B) 48 liters kylskåp i sin båt. Enligt uppgift håller det kylan en hel natt även om kylen är avstängd. Så här ser hans kylskåp ut.

När du sätter in kylskåpet är det bra att montera en plywoodskiva under. Då står skåpet mer stabilt.

 

Det går nog inte att få plats med ett större kylskåp än dessa i detta utrymme. Vill man ha ett större kylskåp kan man nog få plats med ett 60-liters under förarsätet. Hör av er om det är någon som valt en sådan lösning.

Hans Östlund satte in ett 49 liters Isotherm med ASU i utrymmet under förarsätet. En stor fördel med att sätta kylskåpet under förarsätet är att det blir en bättre viktfördelning. Kylskåpet hamnar ganska centralt i båten. När man sätter kylskåpet under babordssätet tenderar båten att få viss slagsida mot babord.

 

Han mätte för att se om det skulle kunna gå att få plats med ett ännu större kylskåp, men det går inte. 49 liters kylskåp är det största som får plats i vår båt. En annan fördel med att placera kylen under förarsätet är att det är lättare att bygga en platta som kylen kan stå på.

 

På babordssidan är det ganska svårt att få till en sådan platta.

 

Ett annat alternativ är att ha en portabel kyl som finns under soffan bak. En special anpassad träskiva som gör att det blir ett plant golv samt att den kommer upp lite behövde göras. Behövde även såga ut lite i plasten baktill för att få ned kylen. Kylen ansluts med en cig kabel så jag har gjort en anslutning för det där bak. Har även satt dit en spännings vakt (finns på typ Jula/Clas Ohlson) mellan så att kylen aldrig kan dra ur batterierna totalt.

kyl

 

Fördelen är att jag har två förvarings skåp kvar, en under spisen och en under förarsätet, vilket går åt till allt man skall ha. Vet inte vart jag skulle lägga allt ifall jag skulle gå ned på endast ett förvarings skåp.

Nackdelen, man måste flytta på dem som sitter i soffan ifall man skall ha något.

Men rent generellt så tycker jag detta har fungerat väldigt bra.