Webbplatsens överlägg

Bensintank

Bensintanken rymmer 135 liter (i alla fall så står det så på den) och ligger under durken i kabinen. Ovanför tanken ligger en lucka, som är fastlimmad med silikon. Man har även tätat med silikon runt luckan. När jag var på jakt efter stuvutrymme under durken öppnade jag denna lucka. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna se hur det ser ut under durken om jag öppnar luckan. Men där hade jag fel. Bensintanken ligger innesluten i en separat box. När vår båt tillverkades var reglerna nämligen sådana att motor, batteri och bensintank var tvungna att placeras i separata utrymmen. Idag gäller andra regler och när man gör båtar med inombordare har man ibland motor, batteri och bensintank i samma utrymme.

För att få bort luckan skar jag med en vass kniv runt hela luckan. Först la jag kniven mot ytterkanten av silikonsträngen och skar. Därefter la jag kniven mot strängens innerkant. På detta sätt kunde jag pilla bort en triangelformad sträng av silikon. Sedan gjorde jag ett sista snitt i mitten av det silikon som fanns kvar. När luckan börjar släppa kan man sticka ner handen i inspektionsluckan och lyfta lite på luckan, samtidigt som man fortsätter skära runt luckan. Så här ser det ut när man har öppnat luckan.

 

Här stötte jag dock på problem. Bensintanken sitter som sagt monterad i en separat box. Boxen saknar helt dränering och var därför fylld med vatten ända upp till ytan. Hur vattnet har kommit in vet jag inte, men jag misstänker att det handlar om både kondens och regnvatten. Nåväl, jag fick börja med att tömma boxen på vatten. Till min hjälp hade jag en 33 cl-flaska. Sammanlagt fyllde jag 4 hinkar á 10 liter med vatten från denna box. Eftersom fler medlemmar kunder vara drabbade av vatten i bensintanksboxen skickade jag ut en varning till övriga medlemmar om detta. Att ha vatten stående i båten är inte att rekommendera. För det första har jag kört runt med 40 extra kilo hela sommaren, vilket inte är bra för bensinförbrukningen. Ett kanske ännu allvarligare problem är att när vintern kommer fryser vattnet och vatten som fryser expanderar ju. Detta kan medföra att antingen bensintanken eller boxen som tanken ligger i spricker och går sönder. Man bör alltså kolla att man inte har vatten stående kring bensintanken innan man råkar ut för några allvarliga skador i form av frostsprängningar. Säkraste sättet att få reda på att det inte står vatten i boxen är att öppna denna lucka. En annan möjlighet, som prövats med framgång av klubbens medlemmar, är att sticka ner en slang genom inspektionsluckan, akter om bensintanken, ner i botten på boxen. Därefter kan vattnet sugas eller pumpas ur utan att man behöver avlägsna hela silikonsträngen och luckan. Nackdelen med denna förenklade metod är dock att man inte kan se om det är torrt och man kan heller inte se om eventuellt vatten har åstadkommit några skador.

Bennie Sjöquist hittade också vatten kring sin bensintank. Ungefär 36 liter närmare bestämt. Bennie använde en sughävert för att få ut vattnet.

bensintank2.jpg

 

Så här såg det ut under luckan i hans båt.

 

Näste man på tur att öppna sin lucka var Robert Jung. Robert hade tur och hittade bara ca 2 liter vatten i sin box. Men han upptäckte å andra sidan några andra problem. För det första hade givaren till bensinnivån rostat ganska kraftigt.

 

Detta var i princip bara ytrost, så det polerade Robert bort med en dremel. Så här blev det när det var klart. De fem rostiga skruvarna är numera utbytta mot nya rostfria skruvar.

 

Robert hittade också en mutter, eller halvkoppling, som var av. Det är den som är inringad på den här bilden.

 

Denna mutter hade gått i tre bitar, se följande bild.

 

Robert fick leta ett tag för att hitta en ny mutter. Till slut fann han en hos ett stort VVS-företag i Arninge, Täby. Det är inga standarddimensioner på muttern så det var tur att Robert hittade en ny. Efter sjösättningen monterade jag bort hela bensintanken för att kunna göra rent i boxen och tömma tanken på bensin. Jag hade nämligen en del kondensvatten stående i tanken som jag ville avlägsna och jag tyckte det var enklast att ta ur hela tanken och hälla ur kvarvarande bensin. När jag skulle montera tillbaka allt efter rengöring och tömning försökte jag dra åt min halvkoppling. Men jag kunde i princip dra åt hur hårt jag ville med skiftnyckeln utan att halvkopplingen tog. Vid en närmare inspektion såg jag att även min mutter hade en stor genomgående spricka i sig. Ju mer jag drog åt, desto mer vidgade sig muttern. Då jag hade hört från Robert att det var svårt att hitta en ny mutter med samma dimension skruvade jag bort hela anslutningen från tanken, dvs. 90-gradersböjen, avstängningskranen och den halvkoppling som ska täta mellan kopparröret och avstängningskranen, och tog med alla dessa delar till K-Rauta.

Det som är problematiskt är att kopparröret har diametern 10 mm, men den gänga som passar i avstängningskranen är större än de gängor som finns i vanliga 10 mm klämkopplingar. Faktum är att gängan i avstängningskranen passar till halvkopplingar för 12 mm kopparrör. Efter lite klurande kom personalen på en lysande idé. Köp en klämkoppling som är avsedd för att skarva ett 12 mm kopparrör med ett 10 mm. Gängan som är till för 12 mm-röret passar perfekt i avstängningskranen och resten passar till 10 mm-röret. Så jag köpte en sådan klämringskoppling, 12*10 mm, och monterade dit den. Kopplingen finns på K-Rautas hemsida och har artikelnummer 30031062. Den kostar 102:-.

Näste man att öppna sin lucka var Lasse Nyström. Han hittade ca 5 liter vatten i boxen.

 

Lasse har haft teaklaminat monterat i båten så han var tvungen att lyfta på denna durk för att komma åt luckan. Den inspektionslucka som sitter vid bensinkranen var bortmonterad.

 

Som framgår av bilden ovan har det varit silikon mellan hållaren till inspektionsluckan och durken. Men det ser ut att vara en ganska smal sträng både uppe till vänster (ca kl 11) och nere till höger (ca kl 17). Det är alltså möjligt att vatten som läcker in via toppkapellet och blir stående på durken letar sig ner i boxen via denna inspektionslucka.

I övrigt har några medlemmar till öppnat sin box. Tommy Björk hittade ca 20 liter. Jonas Vikander hittade inget vatten, men på hans båt hade luckan redan öppnats en gång och i boxen fanns hål för var dränering. Östen Pettersson hittade ca 3 liter vatten. Hans Östlund hittade i princip inget vatten i sin DC.

Så, vad ska man säga om detta? Antagligen handlar det om både kondens och regnvatten. De som hittat små mängder vatten har nog bara råkat ut för kondens. Vi som hittat större mängder vatten måste fått in vatten även på något annat sätt. Min hypotes är att det är regnvatten som letar sig in från läckage vid toppkapellet via en dåligt tätad inspektionslucka ner i boxen. Detta baserar jag på att de som hittar små mängder antingen har en 695 Family med taklucka, dvs. -98 års modell, eller en 695 DC. Dessa har kapell som inte läcker så mycket. Vid toppkapellet som finns på de senare årsmodellerna på 695 Family kan det läcka in stora mängder vatten, i alla fall om man inte har PVC-rör eller lattor monterade.
 

Vag gör man när man har öppnat sin lucka och torkat torrt och rent? Jag hörde av mig till Ryds och fick följande besked. En möjlighet är att man borrar dräneringshål i boxen. Vatten som läcker in kommer då att rinna ner i kölsvinet. Därmed kan man pumpa ur detta vatten med länspumparna, plus att vattnet rinner ur när man tar ur dyvikan efter torrsättningen. När man borrat sina dräneringshål kan man lägga tillbaka luckan och sätta en ny silikonsträng om man så önskar. En annan möjlighet är att man låter luckan vara öppningsbar, antingen genom att bara låta den ligga löst under mattan eller genom att man sätter fast den med gångjärn. Då kan man med jämna mellanrum öppna sin lucka och torka torrt och rent. Ryds tyckte det var en bra idé att på något sätt ha luckan öppningsbar. Då kommer man ju åt slangar och annat, vilket kan vara bra vid framtida underhåll. Slangar och slangkopplingar ska ju bytas med jämna mellanrum.