Webbplatsens överlägg

Ankare och Badbrygga

Vad gör man med ankaret när det inte ligger i sjön? Har man en dragg går den att fälla ihop och lägga i någon av ankarboxarna i aktern. Men en dragg är ju ett ganska uselt ankare. Möjligen kan man ha en dragg som extraankare, men som huvudankare bör man ha något annat. Själv föredrar jag någon form av Bruce-kopia, men s.k. Plogankare och Danforthankare ska också vara ok. Ankarboxarna i aktern är dock för små för att ett Bruce-ankare ska få plats. Återstår att bära fram ankaret till ankarboxen i fören, men det är inte så kul att behöva bära ett ankare som är alldeles nersmutsat och kladdigt av lera genom hela båten fram till ankarboxen i fören. Vad göra? Här är ett förslag.

 

Bilden ovan är från Staffan Haglunds båt. Han har en enkel låda som sitter fast på badstegen. Lådan är från IKEA och kostar inte många kronor i inköp. I denna låda kan man lägga ankaret när man dragit upp det. En annan lösning, som bl.a. jag själv har valt, är att montera någon typ av ankarrulle på badstegen, se följande bild.

 

Ankaret hänger alltså på en rulle på badbryggan. Jag har valt att använda styrbordssidan eftersom det sitter ett bensinfilter i ankarboxen på babordssidan. För att ankaret ska hänga stabilt är det bra om rullen inte placeras mitt på badbryggan utan lite åt sidan. Där kan ankaret hänga under gång, så slipper man ta in det genom båten till ankarboxen i fören. Dessutom finns en annan fördel. Man kan lugnt och städat fira ner ankaret när det är dags att lägga till. Det är annars lite småpyssligt att få i ankaret inifrån sittbrunnen. Ryggstödet i aktern är ganska högt så det är inte helt enkelt att kasta i ankaret på ett kontrollerat sätt. När man ska dra upp ankaret drar man repet mot ankarrullen. Detta kan vara lite trixigt eftersom det inte finns någon bygel över rullen, men det brukar gå relativt smärtfritt. För att vara säker på att ankaret sitter fast under färd har jag splitsat en tamp med en karbinhake på som används som säkring.

 

Säkringstampen är alltså den till vänster på bilden. Innan man släpper i ankaret är det bara att lossa säkringstampen och öppna ankarboxen. Jag har också borrat upp en skåra under luckan till ankarboxen, se följande bild.

 

Gluggen som ankartampen är placerad i medför att man kan stänga ankarboxen helt trots att ankartampen löper in i ankarboxen. Utan denna glugg kommer tampen i kläm och luckan kan inte stängas helt. Risken finns att man knäcker luckan till ankarboxen om man går på den och inte har en sådan här öppning. I ankarboxen har jag monterat ett knipknap, den svarta saken på den här bilden.

 

Med knipknapet går det väldigt snabbt att klämma fast ankarlinan när man har dragit upp ankaret. Ibland behöver man ju snabbt ta sig till förarplatsen och köra ifrån den plats man har ankrat och då räcker det med att klämma fast tampen runt knipknapen. När man väl kommit ut en bit kan man i lugn och ro fästa säkringstampen. Det går också väldigt lätt att lossa tampen från knipknapen när man ska fälla i ankaret. Vid tilläggning brukar jag först fästa ankaret provisoriskt runt knipknapen. När vi har knutit fast oss i fören går jag bak och sträcker upp och knyter fast ankaret i den ordinarie knapen på utsidan av båten.

Längst ner i ankarboxen har jag monterat en liten stävögla. Här knyter jag fast änden på ankartampen så att jag inte riskerar att göra som i Sällskapsresan, dvs. att tampen tar slut innan man kommer fram till land. Längst nere till höger på bilden syns ett hål som är för dränering av ankarboxen. Det samlas nämligen ganska mycket vatten i boxen när man drar upp en blöt tamp, så det är bra att det mesta av vattnet kan rinna ur på det här sättet.

 

Från hålet i ankarboxen har jag monterat ett PVC-rör som mynnar ut i motorbrunnen, precis under det lilla fotsteget. Vatten som samlas i ankarboxen rinner alltså genom detta rör ut i motorbrunnen.

 

På utsidan har jag monterat en ankarboxventil. Den fyller ingen annan funktion än att det ska se snyggt ut på utsidan.

 

Hans Östlund monterade en liknande anordning. Han valde en lite kraftigare typ av ankarrulle. Han har också monterat ett plåtkärl på badbryggan. I kärlet förvaras kättingen som sitter längst ut på tampen. Hans använder ett ankarband, vilket gör att han inte har några problem med att luckan till ankarboxen inte går att stänga. Han slapp alltså den urfasning som jag har på min båt.

 

 

Tomas Brännström gjorde en egen ritning som han gick med till en mekanisk verkstad som jobbar i rostfritt. De svetsade ihop bryggorna.

Barnen kan lättare ta sig i och upp ur vattnet via den integrerade badstegen när de ska bada. Kasta i ankaret så har man en helt annan kontroll än tidigare då man antingen fick stå på ankarboxen eller kasta i från sittbrunnen. På ena badbryggan sitter ankaret som är säkrar med en knipknap i motorbrunnen. Mer bilder på själva ankaret kommer till våren..

ankare10

ankare11

Integrerad badbrygga.

ankare12

Motorramp i samma design.

ankare13